Een dagje in de schoenen van de Veiligheidsambassadeurs bij Heineken

Als projectleider en trainer van de veiligheidsambassadeurs bij de Heineken brouwerij in Den Bosch is het goed om te weten hoe een dag van deze productiemedewerkers eruit ziet. Wat doen ze eigenlijk precies die 8 uur? En is de productiedruk echt zo hoog zoals wordt benoemd in de trainingen? En hoe gaan ze om met veiligheid in de dagelijkse praktijk? Dit zijn de vragen die ik had voordat ik een dagje mee mocht lopen met 2 veiligheidsambassadeurs.

Hoe verliep mijn dag?
Om 07:00 uur scherp meld ik me in de kleedkamer om een echt Heineken fluorescerend geel pak aan te trekken om vervolgens naar de productielijn te gaan waar de productiemedewerker, tevens veiligheidsambassadeur al is begonnen. De eerste 4 uur van de dag loop ik mee met een ambassadeur die al ruim 15 jaar werkzaam is op dezelfde productielijn waar blikken bier worden gevuld en verpakt. De werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het bijhouden van orders en zorgen dat de productielijn op tijd wordt omgebouwd als de order verandert. Dus als de ene bestelling voor klant X gevuld en verpakt is, dan wordt de productielijn omgebouwd voor de bestelling van klant Y, die namelijk net weer een ander soort blikje wil of een andere deksel op het blik. De productie verloopt dus echt per bestelling en moet vaak ook nog dezelfde dag de deur uit naar de klant. Vertragingen ergens in het proces, bijvoorbeeld een storing in de productielijn heeft dus direct gevolgen voor de klant. Je voelt dan ook de druk op het moment dat er iets niet volgens planning gaat. Als productiemedewerker aan een verpakkingslijn ben je constant bezig om op te letten of de installatie niet vastloopt. Daarnaast is het belangrijk om de installatie op tijd om te bouwen en kwaliteitscontroles op het bier uit te voeren. Je kan de werkplek niet onbemand laten en bent constant bezig.

Om 08:00 uur is er een ochtend overlegje bij het bord waar een aantal rode en groene knoppen staan op het gebied van Productie en Veiligheid. Bij rood is er iets niet goed, en moet het besproken worden. Als alle knoppen op het bord groen zijn, is het goed, en dat is nu ook het geval. De productie ligt op schema en op het gebied van veiligheid zijn er geen noemenswaardige incidenten. Het overleg tussen de productiemedewerkers van die productielijn en de teamleider duurt nog geen 5 minuten. Deze rode en groene knoppen trekken mijn aandacht, er wordt dus alleen aandacht aan veiligheid besteed als er een noemenswaardig incident is gebeurd. Zo niet dan wordt er niet over gesproken, dit lijkt mij een verkeerde trigger. Interessant om te bedenken hoe je ervoor kunt zorgen dat er sowieso over veiligheid wordt gesproken tijdens een ochtendoverleg. Wel vertelt mijn ambassadeur dat er vroeg in de ochtend een kleine storing was waarbij de installatie even stil kwam te liggen. Hij heeft het gelijk kunnen oplossen door een aantal blikken te verwijderen die vast kwamen te zitten. Vraag vanuit de leidinggevende; “dus er is geen vertraging opgelopen met de productie en alles is opgelost?” Mijn inziens is dit HET moment voor de leidinggevende om door te vragen hoe hij dit heeft aangepakt en welke veiligheidsmaatregelen hij heeft genomen om het veilig op te lossen. En daarmee de aandacht aan veiligheid te geven die het verdient.

Om 11:30 uur is het lunch tijd en heb ik inmiddels honger als een paard en na die uren in de bierlucht te werken stiekem ook wel zin in een biertje. 🙂

Om 12:00 uur mag ik nog een paar uur in het regelcentrum van de logistieke afdeling meelopen. Hier komen de chauffeurs zich melden als ze bestellingen komen halen of goederen komen afleveren. Ook hier geldt dat de spullen die ze komen brengen, vaak direct nodig zijn voor de productie van het bier en de chauffeurs die bier komen halen dat diezelfde dag geproduceerd is. Bij Heineken moeten chauffeurs Nederlands, Duits of Engels kunnen spreken en verstaan om het terrein op te mogen. Ook moeten ze zich uiteraard houden aan de veiligheidsvoorschriften die gelden op het terrein. Eén daarvan is het dragen van Veiligheidsschoenen. Dit is bij een chauffeur die zich komt melden, niet het geval. Ik ben getuige van hoe de logistieke medewerker de chauffeur aanspreekt op het niet dragen van veiligheidsschoenen. Deze chauffeur is erg nonchalant en keert vervolgens terug naar het regelcentrum met de juiste papieren maar wéér zonder veiligheidsschoenen. De logistieke medewerker is vasthoudend en spreekt hem vervolgens nog 2 keer aan voordat hij eindelijk zijn veiligheidsschoenen aantrekt. Deze vasthoudendheid is wat Heineken nodig heeft. Ik spreek mijn waardering uit naar deze medewerker en hoop dat de leidinggevende dit ook doet als hij getuige mag zijn van een dergelijk voorbeeld!